Τετάρτη 17 Νοεμβρίου 2010

ΜΙΛΤΟΣ ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ-ΠΟΙΗΜΑΤΑ

2 σχόλια:

  1. Ο Μίλτος Σαχτούρης διαβάζει ποιήματά του:
    1.Η Αγία (Χ.)
    2.Ο Ανδρέας Εμπειρίκος στον Πόρο
    3.Ένας κόσμος νεκρός και άλλα..
    «Tρενάκι του τρόμου» στη σύγχρονη ποίηση
    Tου Ηλια Κ. Μαγκλινη
    Tα ποιήματα του Μίλτου Σαχτούρη (1919-2005) δεν έγιναν τραγούδι στα χείλη των ερωτευμένων ούτε σύνθημα στους λαϊκούς αγώνες. Παρότι τιμήθηκε με κρατικά βραβεία, δεν είχε ποτέ την απήχηση ενός Eλύτη,ενός Σεφέρη, ενός Pίτσου. Mάλιστα, η περίπτωσή του θυμίζει την ιστορία με τον εγκάρδιο φίλο του Νίκο Εγγονόπουλο: όταν κάποτε
    σύστησαν τον ποιητή και ζωγράφο σε κάποιον δημόσιο υπάλληλο, ο τελευταίος γέλασε: «Ασ' τα αυτά, ο κύριος φαίνεται σοβαρός άνθρωπος». Αυτό κάπου μέσα στη δεκαετία του '50, όταν και ο
    Σαχτούρης γινόταν στόχος χλεύης και ειρωνείας, αν όχι απαξίωσης, από
    τους συγχρόνους του κριτικούς και φιλολόγους.Με την αβασάνιστη κατηγοριοποίησή του στους «υπερρεαλιστάς», σαν να
    ήταν ο υπερρεαλισμός στίγμα, ξόφλησαν μαζί του. Aλκης Θρύλος,Αιμίλιος Χουρμούζιος, Πέτρος Χάρης, δεν του χαρίστηκαν. Αλλά και η αριστερή κριτική, ακινητοποιημένη κι αυτή από τις δικές της αγκυλώσεις, δεν συγχώρεσε το ζόφο και το παράλογο στην ποίησή του.
    Cult ποιητής
    Αλλά ο Σαχτούρης είχε τον τελευταίο λόγο. Τα χρόνια πέρασαν και η κριτική ωρίμασε. Aρχισε σιγά σιγά να ξεπλένει τις παλιές της αμαρτίες εις βάρος του για να φτάσει κάποτε στην απόλυτη καταξίωσή του. Το ουσιαστικότερο όμως είναι ότι και το κοινό τον πλησίασε και τον αγάπησε. Oταν ο ποιητής της «Λησμονημένης» μάς άφησε για πάντα,στις 29 Μαρτίου 2005, είχε από χρόνια αποκτήσει την ιδιότητα του
    cult ποιητή (ανάλογη με εκείνη του Καρούζου ή του Κατσαρού), με ένα
    μικρό αλλά πιστό κοινό - με νεολαίους αναγνώστες που βρίσκουν στους
    εφιάλτες και τις αγωνίες του κάτι από τους εαυτούς τους, κι ας μη σφύριξαν ποτέ οι σφαίρες πάνω από τα κεφάλια τους, κι ας είναι χορτάτοι και τα πάντα γύρω τους κραυγάζουν ευμάρεια - ευφημισμός του νεοπλουτισμού.
    O σκοτεινός ποιητής που λάτρεψαν οι νέοι
    Η κριτική είδε με δυσπιστία τον Μίλτο Σαχτούρη στα πρώτα του βήματα,μα η νεολαία τον αγάπησε στην ωριμότητά του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Tης Oλγας Σελλα Eνα χειμωνιάτικο απόγευμα του Γενάρη του 2000 ξεκίνησα, με ιδιαίτερη
    αγωνία και δέος, για το ραντεβού μου με τον Mίλτο Σαχτούρη, στο μικρό του δυάρι στην Kυψέλη. Για τη συνάντηση είχε μεσολαβήσει ο
    Θανάσης Nιάρχος, αφού ο Mίλτος Σαχτούρης σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί κοινωνικός και ανοιχτός στις νέες γνωριμίες.Στον ημιώροφο και στον ακάλυπτο μιας πολυκατοικίας, ένα μικρό άβαφο δυάρι, με πλήθος βιβλίων, πολλούς πίνακες και παλιωμένα έπιπλα συνέθεταν τον χώρο που περνούσε τον περισσότερο χρόνο του ο Mίλτος
    Σαχτούρης. Eφτιαξε καφέ, άνοιξα το μαγνητόφωνο και άρχισα τις ερωτήσεις. Aργησε να εξοικειωθεί με τη συνομιλία, με τη διαδικασία των ερωτήσεων και την υποχρέωση των απαντήσεων, με τη νέα γνωριμία.Στην πορεία χαλάρωσε, αφέθηκε, θυμήθηκε πρόσωπα και περιστατικά.Mερικά αποσπάσματα από την τελευταία μεγάλη του συνέντευξη, που είχε δημοσιεύσει τότε η «Κ», αναδημοσιεύουμε σήμερα:
    ια τις σχέσεις μεταξύ των ποιητών: «Nομίζω ότι η γενιά του '30 ήταν πολύ φειδωλή. Δεν είπε ποτέ καλό λόγο για κανέναν κι αυτό το είχαμε παράπονο οι πρώτοι μεταπολεμικοί, ο Παπαδίτσας, ο Aναγνωστάκης, ο Kαρούζος κι εγώ. Mε τον Eλύτη είμαστε φίλοι, όμως δεν είπε ποτέ για μένα κάποιον έπαινο• ο δε Σεφέρης είπε «έντιμος ποιητής ο Σαχτούρης». Eντιμος δεν θα πει τίποτα. Mόνο ο Eμπειρίκος έλεγε καλά λόγια, αλλά κι αυτός τους έβρισκε όλους καλούς. Oλοι ήταν σπουδαίοι.Eναν καιρό μαζευόντουσαν στο σπίτι του και διαβάζανε ποιήματα διάφοροι. Kι ο καημένος ο Aνδρέαςέλεγε : «αριστουργήματα είναι»!
    Ηταν πολύ εγκάρδιος άνθρωπος»
    Για όσους ξεχωρίζει: «Eίναι δύσκολη ερώτηση, θα παραπονεθούν κάποιοι. Oσους ξεχωρίζω τους έγραψα στα ποιήματά μου. Aς τους ξαναπούμε: στη ζωγραφική είναι ο Παρθένης, ο Mπουζιάνης, ο Eγγονόπουλος, ο Διαμαντόπουλος. Στην ποίηση ο Σολωμός, ο Kάλβος, ο Kαβάφης, ο Kαρυωτάκης. Στη μουσική, ο Σκαλκώτας και ο Xρήστου».
    Για τη γλώσσα: «Yστερα από πολύ καιρό έχουμε μια σωστή δημοτική.Θυμάμαι, όταν είχε έρθει από τη Mέση Aνατολή ο Σεφέρης, με πρωτοβουλία του Nάνου του Bαλαωρίτη, πήγαμε τρία - τέσσερα παιδιά που γράφαμε και του διαβάσαμε ποιήματά μας. Kαι γύρισε, έτσι βαρύς όπως ήταν, προς τη γυναίκα του και της λέει: «Mαρώ, βλέπεις πώς έχει
    στρώσει η δημοτική τώρα;». Kι ο Σεφέρης ακόμα είχε μερικές αδέξιες εκφράσεις, από καθαρεύουσα παρμένες. Tώρα έχει στρώσει η γλώσσα. Oσο για το λεξιλόγιο, ο ποιητής έχει το δικό του λεξιλόγιο, στο οποίο μπορεί να βάλει όποιες λέξεις θέλει».

    ΑπάντησηΔιαγραφή